31 juli 2011
Category:
Offline Marketing
Comments: 3

11 Super Tips Om Je Business Offline Te Promoten

11-super-tips-om-je-business-offline-te-promoten

Door de toenemende populariteit van het internet besteden een flink aantal mensen aan de promotie van hun bedrijf online, maar hoe groot de hype ook is betreft online promotie, kan het de effecten van offline reclame niet vervangen. Het heeft geen zin om een bedrijf te starten als je niet bereid bent om het te promoten. Als je een klantenkring wil opbouwen moet je hen bereiken en dit kan alleen gedaan worden via advertenties online of offline. Traditionele post bijvoorbeeld nog altijd een offline methode die de tand des tijds doorstaat en kan wonderen doen voor je naamsbekendheid.

Als je wil dat jouw product of dienst een succes wordt moet je bereidt zijn te investeren om een groot aantal cliënten in jouw domein te bereiken en daarom heb ik een aantal effectieve manieren omschreven om je bedrijf offline te promoten.

Wat betekent ‘Promotie’ nu precies?

promotie-voor-een-specifieke-doelgroep

Eenvoudig gezegd, promotie betekent het uitreiken naar je doelgroep en hen bekend maken met jouw dienst of product. Promotie is erg belangrijk voor een product, want zonder promotie, zou niemand van het bestaan van je product afweten. Dit artikel heb ik geschreven om jouw te helpen bij het bevorderen van je online business via offline middelen. Er zijn veel manieren om het te doen, maar ik zal me uiteraard op de meest effectieve richten.

Verschil tussen online en offline promotie

verschil-tussen-online-en-offline-promotie

Online promotie is flink in populariteit gestegen in de afgelopen tijd. Ieder persoon met een eigen business, groot of klein, is bezig om hun bedrijf online te promoten. Het mooiste van online marketing is dat het kosteneffectief is en erg goed meetbaar. Social networking websites bieden een effectieve manier om je bedrijf te promoten zonder een cent te besteden.

Omdat online promotie daardoor een gemakkelijke taak lijkt en ogenschijnlijk gratis, zijn een heleboel mensen het belang van offline reclame vergeten. Als je je marketing strategieën goed in orde hebt kan offline reclame nog steeds wonderen doen voor je bedrijf.

Hoe promoot je je business nu offline?

how-to-promoot-je-business-offline

 

1. Promotie Via Je Website Adres

Het is tegenwoordig vanzelfsprekend dat je een website moet hebben voor je eigen bedrijf. Zorg dat je je website adres overal neerzet zoals bijvoorbeeld in e-mails, op visitekaartjes, briefpapier, forums etc. Wanneer je  een e-mail verzend naar potentiële klanten zorg er dan altijd voor dat je website adres in je handtekening staat, zodat die mogelijke opdrachtgever elke soort van informatie die hij wil krijgen snel op kan zoeken op je website.

Gebruik briefpapier met je bedrijfsnaam duidelijk zichtbaar. Daarnaast zijn visitekaartjes van groot belang bij het bevorderen van de bekendheid van je bedrijf. Met name opvallende en creatieve visitekaartjes waar je bedrijfsnaam en URL duidelijk opstaan blijven langer in bezit. Op je auto kan je ook simpel je website adres plakken of nog veel verder gaan en flinke grote stickers met je logo gebruiken. Je bent dan zelf je gratis rondreizende promotiebord! Je kunt dit natuurlijk ook met je werknemers bespreken en een dealtje maken.

2. 24/7 Beschikbaarheid

Als j wil dat je klanten je gaan vertrouwen, maak jezelf dan 24 / 7 beschikbaar via internet. Probeer alle vragen via de verschillende communicatiekanalen zo snel mogelijk te beantwoorden. Mensen verwachten altijd een antwoord binnen 24 uur en het maakt zeker indruk wanneer je het bijvoorbeeld binnen een uur of 2 je antwoord al klaar hebt. Mocht je nu niet direct een antwoord kunnen geven bevestig dan in ieder geval dat je hun vraag hebt ontvangen en er zo snel mogelijk op terug komt. 

3. Goed Geïnformeerde Werknemers

De grootste ergernis voor elke klant is wanneer de werknemers niet goed op de hoogte van hun eigen bedrijf en processen. Ik persoonlijk haat het als ik een vraag stel aan een medewerker van de klantenservice en ik ze meer kan vertellen dan zij mij. Dus moet je er echt voor zorgen dat al je medewerkers goed geïnformeerd zijn over je bedrijf, de laatste gebeurtenissen en alle bedrijfsprocessen. Ook de nieuwelingen moeten zodra ze in contact kunnen komen met de klant goed geïnformeerd worden over eventuele recente ontwikkelingen.

4. Word Zichtbaar In Het Leven Van Je klant

Er zijn verschillende manieren om in het zicht va je klanten te komen en het is niet eens een  moeilijke taak om dat te realiseren. Je kunt je klanten gratis cadeautjes sturen tijdens speciale feestdagen of gelegenheden. De cadeau-artikelen bevatten dan uiteraard de naam en website van je bedrijf en de items moeten nuttig zijn zodat ze deze ook daadwerkelijk blijven gebruiken. Denk aan agenda’s, klokken, pennen, houders, kaarten en nog een heleboel andere dingenHet voornaamste doel van deze activiteit is om continue zichtbaar te zijn in het leven van je klant en hem te herinneren aan je bestaan via deze geschenken.

5. Gratis Op Maat Items

Je kunt ook op maat bedrijfsartikelen laten maken bijvoorbeeld t-shirts, mokken, tassen, schrijfblokken etc. Geef deze gratis artikelen zowel aan je oude als je nieuwe klanten maar zeker zo belangrijk ook aan je potentiële klanten. Dit is een geweldige manier om je bedrijf offline te promoten. 

6. Duidelijke Reclame

Het belangrijkste doel van reclame is om je boodschap over te brengen aan het publiek dus het moet duidelijk zichtbaar en begrijpelijk zijn. De URL van je bedrijf moet duidelijk zichtbaar zijn tijdens de promotie. Ik heb mensen gezien die het belang van de URL en logo negeren door deze te plaatsen op de zijkant of in de hoeken, dat is natuurlijk niet verstandig. Als mensen de URL van je bedrijf niet zien, heb je het doel van reclame verloren. Het reclame-platform kan van alles zijn bijvoorbeeld billboards of een krant, maar zorg ervoor dat de URL altijd duidelijk zichtbaar is.

7. Real Life Netwerken

De beste manier om jezelf en je bedrijf te promoten is door te netwerken. Zoek je doelgroep op waar zij zich bevinden en ga de dialoog met ze aan. Zoek uit waar zij tegenaan lopen en vertel hoe jij ze met hun problemen kan helpen. Je hoeft zelfs niet direct met een oplossing te komen maar als je duidelijk laat zien dat jij verstand van zaken hebt bouw je op dat moment al vertrouwen op. Mogelijk komen hier zelfs nog nieuwe producten uit.

8. Deelnemen aan Relevante Evenementen

Meerdere keren per jaar worden verschillende evenementen georganiseerd in jouw vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld naar seminars van de Kamer van Koophandel of specifieke seminars vanuit verschillende instanties gaan. Hier kan je zeker contacten leggen om jezelf promoten die in de toekomst lucratieve deals opleveren.

9. Evenemententen Sponsoring

Het sponsoren van locale evenementen kan je goed helpen om je bedrijf in de kijker te spelen. Zowel sportevenementen of juist voor het goede doel zijn ideale situaties om je naamsbekendheid te vergroten. Het hangt er maar net vanaf van wat je leuk vindt en hoeveel je bereid bent om te besteden. Vergeet ook hier niet om souvenirs weg te geven tijdens deze evenementen met de gegevens van je bedrijf.

10. Direct Mailing

Heb je ooit nagedacht over direct mailing? Direct mailing bevat het verzenden van flyers, brochures, ansichtkaarten, visitekaartjes, posters, brochures, folders, kalenders en ander marketing materiaal via de post. Het concept is verliest in terrein, maar ik zou het sterk aanbevelen want het is inderdaad een geweldige manier van het bereiken van een goede clientèle.

11. Persbericht

Een artikel schrijven voor een blog is een geweldige manier om je bedrijf online te promoten. Aangezien we offline manieren om uw bedrijf te promoten hier bespreken kan je zo’n artikel natuurlijk ook gebruiken voor een tijdschrift of een persbericht voor een krant. Mensen nemen je bedrijf eerder serieus wanneer zij ze je gezien hebben in een populaire krant of een tijdschrift aangezien deze vertrouwen hebben in de geboden informatie via deze media.

Final Thoughts

De hierboven genoemde tips kunnen je zeker helpen met het bereiken van je doelgroep. Offline reclame is nog steeds veel sterker dan online reclame. Dus wil je serieus je klantenbestand uitbreiden focus je dan niet alleen online maar neem offline marketing zeker op in je marketingmix.

3 responses on “11 Super Tips Om Je Business Offline Te Promoten

  1. goede tips! Veel mensen promoten hun online business ook alleen online!

  2. Sara schreef:

    Interessante tips. Wij maken veel gebruik van het uitdelen van promotionele artikelen met ons logo erop. We merken dat dit heel nuttig is voor onze klantrelaties. De producten moeten natuurlijk wel relevant zijn en aansluiten bij de doelgroep.

  3. Stefan schreef:

    Zeer bruikbare tips. Autoreclame, taxireclame werkt altijd erg bevorderlijk. Heb het laatst door een bedrijf laten doen. http://www.stickcar.nl . Heb er veel naamsbekendheid mee opgebouwd, zeker een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *